NaKolei.pl WiadomościWydarzenia i targi Polaczek: Pomoc dla przewoźników kolejowych musi zostać uwzględniona w poszczególnych budżetach

Polaczek: Pomoc dla przewoźników kolejowych musi zostać uwzględniona w poszczególnych budżetach

Redakcja
Fot. NaKolei.pl

Na pytanie o kryzys energetyczny trzeba odpowiedzieć poprzez politykę konkretów, która realizowana jest w sytuacji wojennej – mówił podczas zorganizowanej przez 'NaKolei.pl’ oraz Klaster „Luxtorpeda 2.0” debaty „Czy i jak można zarządzać kryzysem energetycznym na kolei?” poseł Jerzy Polaczek.

Ma ona wpływ nie tylko na rynek energetyczny w Europie, ale dodatkowo wyostrza pewne aspekty polityki europejskiej. Ceny energii mogą z jednej strony rosnąć niewspółmiernie, z drugiej zaś trzeba zauważyć, że ma to wpływ na różne sektory transportu, począwszy od drogowego, poprzez kolejowy, aż po lotniczy, w sytuacji po pandemicznej.

Przedstawiając niejako diagnozę kryzysu energetycznego i skutków przez niego wywołanych poseł Jerzy Polaczek zwrócił uwagę na kilka aspektów.

Po pierwsze stwierdził, że w ostatnich dwóch latach rząd, przy wsparciu parlamentu, w sposób bardzo dobry, uchronił poprzez rozwiązania i tarcze antykryzysowe i inflacyjne rynek pracy. Dalej zwrócił uwagę na sektor lotniczy, który w ostatnich dwóch latach stracił ponad 100 mld zł. Na niektórych lotniskach europejskich dostrzegalne są komplikacje, związane albo z niedostateczną liczbą personelu, albo z rozchwianiami rozkładów jazdy. Poseł Jerzy Polaczek przypomniał, że ponad 100 tysięcy miejsc pracy zostało zlikwidowanych na lotniskach oraz u przewoźników lotniczych, a większość tych stanowisk to były stanowiska certyfikowane. Odbudowanie tego rynku pracy – w sektorze gospodarki regulowanej – do stanu poprzedniego w Polsce podniosłoby znacznie koszty.

Drugim aspektem, na który zwrócił uwagę poseł Jerzy Polaczek, jest zużycie energii elektrycznej i jej udział w kosztach funkcjonowania przewoźników. Wzrost cen może spowodować znaczne zmniejszenie konkurencyjności oferty w stosunku do innych rodzajów transportu. W pracach nad budżetem państwa należy zatem – w ocenie wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury – przeanalizować zwiększenie dopłat do usług PSC. W przypadku przewoźników regionalnych możliwe jest korzystanie ze wsparcia władz samorządowych czy rozwiązań makroregionalnych.

Trzecia uwaga poczyniona przez posła Jerzego Polaczka odnosiła się do postulatów środowiska branży kolejowej, aby przekazać na kolej część opłat z tytułu korzystania z infrastruktury drogowej dla pojazdów powyżej 3,5 t. To rozwiązanie przejściowe i trudno wyrokować czy mogłoby ono utrzymać się na dłużej. Poseł zwrócił również uwagę na postulat wielu państw Unii Europejskiej dotyczący zawieszenia opłat z tytułu emisji CO2. W ocenie Jerzego Polaczka może dać on oddech nie tylko sektorowi transportowemu, ale również innym branżom „energetycznym”.

Mam nadzieję, że analiza wpływu wojny na sytuację branży transportowej, czy to przewoźników czy zarządców infrastruktury, pozwoli na wypracowanie i wdrożenie takich rozwiązań – powiedział poseł Polaczek. I dodał, że można również przeprowadzić dyskusję o możliwości obniżenia chociażby stawek do infrastruktury kolejowej czy zmniejszenia wysokości podatku VAT. To – w ocenie Jerzego Polaczka – rozwiązania krótkoterminowe, które jednak nie rozwiążą problemu, z którym obecnie mierzy się Europa.

Dalej poseł zauważył, że tocząca się na wschodzie kontynentu wojna ma wpływ na całą branżę kolejową, zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym, regionalnym i dalekobieżnym. Przypomniał, że polscy przewoźnicy mają ponad 20% udziałów w rynku przewozowym, co jest dorobkiem całej branży transportowej. Wsparcie rządu, powodujące obniżenie cen energii, jest zatem dbałością o niedopuszczenie do powstania zjawiska wykluczenia transportowego. Nie po to bowiem inwestowane są miliardy złotych na infrastrukturę, aby ona teraz nie pracowała.

Odnosząc się do dedykowanej dla transportu tarczy antykryzysowej poseł Jerzy Polaczek przypomniał, że w przypadku kolei mamy do czynienia przede wszystkim z usługą publiczną, zarówno w przewozach regionalnych, jak i dalekobieżnych. Natura zatem tych przewozów powoduje, że pomoc dla przewoźników musi zostać uwzględniona w poszczególnych budżetach. W przypadku transportu towarowego mamy natomiast szereg podmiotów prywatnych. Należy zatem wykorzystać czas ruchów cenowych na rynku energii do wzmocnienia transportu kolejowego, poprzez wsparcie publiczne. Dzięki temu mógłby on odciążyć transport drogowy i stać się bardziej konkurencyjny.

W ocenie posła Polaczka także rozwiązania zachodnioeuropejskie, które odnoszą się do pomocy publicznej, powinny zostać przeanalizowane i wdrożone w życie.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności